Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Znalosti adolescentů na vybrané střední škole o účincích alkoholu na lidský organismus a jejich zkušenosti s jeho užíváním.
Jordánová, Denisa ; Váchová, Alena (vedoucí práce) ; Kovaříková, Miroslava (oponent)
Diplomová práce pojednává o jedné z nejčastěji užívaných návykových látek - alkoholu. Teoretická část diplomové práce se skládá z několika kapitol zaměřených na charakteristiku alkoholu, farmakologické účinky alkoholu na lidský organismu a také pojednává o konzumaci alkoholu mezi mladistvými. Dále definuje závislost, věnuje se problematice drog a zaměřuje se na prevenci užívání návykových látek. Hlavním cílem diplomové práce je zjistit na základě počtu správných odpovědí vědomosti žáků prvního až čtvrtého ročníku střední školy o účincích a rizicích užívání alkoholu. Mezi dílčí cíle náleží zmapovat přehled žáků v legislativě vymezující konzumaci alkoholu, první zkušenost s alkoholem, zjistit frekvenci konzumace alkoholu za posledních třicet dnů a způsob obstarávání si alkoholových nápojů. Dané cíle byly vyhodnoceny na základě dotazníkové šetření, které obsahovalo otázky zaměřené na znalosti v problematice alkoholu a zkušenosti s konzumací alkoholický nápojů. Z dotazníkového šetření je patrné, že žáci jsou převážně informovaní o účincích alkoholu na lidský organismus a s ním spojená rizika a že většina z dotázaných již má zkušenost s alkoholem. Součástí praktické části je didaktický výstup - interaktivní přednáška na téma Alkohol a jeho dopady na lidský život, která je určena pro žáky prvního a...
Účinnost intervenčních programů prevence pádů v ošetřovatelské praxi
HOROVÁ, Jana
Pády pacientů a zranění způsobená pádem se stávají vlivem všech okolností spojených s hospitalizací jednou z nejčastějších nežádoucích událostí hlášenou poskytovateli zdravotních služeb. Preventivní působení v oblasti problematiky pádů pacientů se celosvětově zaměřují na soft faktory, a to převážně na vzdělávání zdravotníků i pacientů a organizační kulturu. Oblast e-learningu je vlivem dynamického vývoje informačních technologií a zvyšující se digitální gramotnosti odborné i laické populace stále vyhledávanější formou vzdělávání. Hlavním cílem empirické části práce bylo vyhodnotit efektivitu vzdělávání všeobecných sester prostřednictvím informačních technologií jako intervenčního programu prevence pádů pacientů. Metodologie: Využit byl smíšený design výzkumu. Jednalo se o monocentrickou, observačně-intervenční studii. První dílčí cíl, provedení analýzy pádů pacientů, byl splněn s využitím kvantitativní metody výzkumu. Analyzovány byly pády pacientů velkého poskytovatele zdravotních služeb za pětileté období. Pro statistické testování vztahů byl použit ??2-test nebo Fisherův exaktní test. Pro testování neparametrických proměnných byl použit Kruskal-Wallisův test. Vyhodnocení trendu ve výskytu zranění z pádů rizikových pacientů bylo provedeno s využitím regresní analýzy. Druhým dílčím cílem bylo detekovat oblasti pádové problematiky, které bylo vhodné zařadit do vzdělávacího programu. Sběr dat proběhl prostřednictvím kvalitativní metody semistrukturovaných rozhovorů. Třetím dílčím cílem byla tvorba a implementace e-learningového vzdělávacího programu pro všeobecné sestry do klinického prostředí. V rámci pilotního testování byly kvantitativními výzkumnými metodami ověřeny vlastnosti znalostních testů, obsahová validita a reliabilita. Použit byl Spearmanův koeficient pořadové korelace a metoda Cronbachovo alfa. Pro ověření efektivity zavedeného e-learningového programu (čtvrtý dílčí cíl) byl komparován výskyt pádů u skupin pacientů před a po zavedené intervenci. K ověření homogenity srovnávaných skupin pacientů byla využita Bonferroniho korekce a test rovnosti parametrů dvou alternativních rozdělení. S ohledem na možný vliv zavádějících faktorů a pro ověření incidence zranění způsobených pády byla následně použita metoda statistického párování (propensity score matching). Zhodnocení účinnosti e-learningového programu s ohledem na úroveň znalostí účastníků bylo provedeno porovnáním výsledků vstupního a výstupního znalostního testu, ke kterému byl využit Stuartův-Maxwellův test a Fisherův exaktní test. Analýza dílčích cílů jednotlivých fází výzkumu probíhala odděleně, cíle na sebe logicky navazovaly a jejich plnění bylo podmíněno splněním cíle předchozího.Provedení testu rovnosti parametrů dvou alternativních rozložení umožnilo komparovat skupiny pacientů, které bylo možné považovat za rovnocenné. V obou oborech došlo k poklesu výskytu zranění pacientů následkem pádů (všech zranění v chirurgickém oboru; p ? 0,05 a těžkých zranění v interním oboru; p ? 0,01). Statistickým párováním došlo k eliminaci zaváděcích faktorů a potvrdilo se statisticky významné snížení výskytu pádů pacientů se zraněním v interních oborech (p ? 0,05).Došlo i ke zlepšení znalostí účastníků ve výstupním znalostním testu (p ? 0,001). Výsledky práce prokázaly efekt e-learningového vzdělávacího programu na konkrétních ukazatelích klinické praxe. Vzdělávání zdravotnického personálu založené na principech vědeckosti a potřebách klinické praxe je možnou efektivní preventivní intervencí v problematice pádů pacientů a snah minimalizovat výskyt jejich následků.Poskytnutí vhledu do pádové problematiky klinického prostředí velkého poskytovatele zdravotních služeb a přiblížení procesu zavádění preventivní intervence s ohledem na maximální možnou úroveň vědecké verifikace podkladů v jednotlivých fázích výzkumu může být inspirací pro další zdravotnická zařízení.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.